درس سوم تاریخ سال سوم راهنمایی سال تحصیلی 93-1392
نوشته شده توسط : مهناز نوری

الماس نور و دریای نور از کجا آمده است؟

«الماس درياي نور» يكي از مشهورترين، زيباترين و بي‌نظيرترين گوهرهاي جهان است كه از آن به عنوان سمبلي از جواهرات بي‌نظير و ناياب دنيا هم ياد مي‌شود و از اين جهت در بسياري افسانه‌ها و اسطوره‌هاي ايراني، ردپايي از آن ديده مي‌شود.
اين الماس زيبا خوشبختانه همين جا در كشور خودمان ايران است و عنوان مهم‌ترين جواهر موزه جواهرات ملي ايران را در اختيار دارد. رنگ صورتي اين الماس يكي از نادرترين و زيباترين رنگ‌هاي الماس در جهان است. اين الماس درشت و تراش‌خورده، اكنون 7 مثقال و 20 نخود يعني حدود 182 قيراط وزن دارد كه البته قبل از آن كه تراشيده شود، وزن آن بيشتر بوده است.
درياي نور از كجا آمده است؟
گفته مي‌شود كه اين الماس هزار سال پيش در هندوستان كشف و استخراج شده و در زمره هداياي محمدشاه گوركاني به نادرشاه افشار، به عنوان غنيمت جنگي به ايران آورده شد.
پس از قتل نادرشاه، الماس درياي نور به نوه او شاهرخ ميرزا رسيد، سپس به دست اميرعلم خان خزيمه و سپس به دست لطفعلي خان زند افتاد. هنگامي كه لطفعلي خان به دست آقا محمدخان قاجار شكست خورد، اين گوهر بي‌نظير به گنجينه جواهرات قاجار منتقل شد.
از آن پس الماس درياي نور در وسط يكي از بازوبندهاي سلطنتي نصب مي‌شد، تا زمان ناصرالدين شاه قاجار كه آن را از بازوبند خارج كردند و به صورت پيش كلاه درآوردند و در قابي زرين همراه با شير و خورشيد و تاج مرصع با 457 قطعه برليان ريز و عالي و 4 قطعه ياقوت جاي دادند.
شكل اين الماس تراش‌خورده بي‌نظير، مثلثي است در ابعاد 4×3×2 سانتي‌متر كه همه سطوح آن صاف است به جز يك قسمت آن كه فتحعلي‌شاه قاجار روي آن كنده‌كاري كرده است و با حك كردن عبارت «سلطان صاحبقران فتحعلي‌شاه قاجار 124» اندكي از ارزش آن كاسته است.
كوه نور كجاست؟
هميشه از الماس درياي نور در كنار الماس كوه نور ياد مي‌شود كه البته از نظر ظاهري ارتباطي با هم ندارند ولي وجه اشتراك آنها اين است كه هر دو در سرزمين هندوستان كشف شده‌اند.
«الماس كوه‌ نور» نيز زماني در اختيار نادرشاه افشار بود، ولي بعد از مرگ نادرشاه افشار،‌ احمدشاه افغان ابدالي آن را به افغانستان برد، پس از او اين الماس به شيخ شجاع رسيد و پس از شكست او از سرداري هندي ملقب به شير پنجاب، الماس كوه نور از آن او شد.
بعدها اين الماس به دست كمپاني هند شرقي افتاد و به اين ترتيب به دربار انگلستان راه يافت و در سال 1266 قمري به ملكه ويكتوريا هديه شد.هم اكنون کوه نور روي تاج ملكه انگلستان نصب است و در موزه نگهداري مي‌شود.

http://mach40.blogfa.com




:: موضوعات مرتبط: تاریخ سال سوم راهنمایی سال تحصیلی 93-1392 , ,
:: برچسب‌ها: درس سوم تاریخ سال سوم راهنمایی سال تحصیلی 93-1392 ,
:: بازدید از این مطلب : 511
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 آبان 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: